ČTENÍ
Metodika čtení sice vychází z analyticko-syntetické metody výuky, ale snažili jsme se o citlivé propojení nácviku techniky a dovednosti porozumění čtenému (na rozvoj čtení s porozuměním se však celkově soustředí náš další program ABC do školy). Věříme, že i zastánci dalších metod najdou plnohodnotné využití tohoto programu. Tato část je členěna do pěti na sebe navazujících oddílů: čtení písmen - čtení slabik - čtení slov - čtení vět - čtení textů. Každý oddíl je dále rozkrokován z hlediska techniky, porozumění čtenému a zájmů čtenářů. Slovní zásoba nesmí dítě podceňovat ani přeceňovat, jinak dítě ztrácí zájem.
Základní volby pro celou část "Čtení"
Typ cvičení – vybereme, co chceme procvičovat.
Výběr písmen - volíme písmena, které chceme s dítětem procvičovat (platí pro čtení písmen, slabik, slov) nebo procvičujeme bez omezení.
Způsob zobrazení - čtených písmen, slabik, slov a vět:
po řádcích - písmena, slabiky, slova nebo věty se zobrazují za sebou v řádcích,
ve sloupci - písmena, slabiky, slova nebo věty se zobrazují pod sebou ve sloupci,
náhodně na ploše - písmena, slabiky, slova nebo věty se zobrazují náhodně, na kterémkoliv místě na ploše, s možností volby stejné nebo různé počítačem náhodně vygenerované velikosti písmen,
zvýraznit čtené (písmeno, slabiku, slovo) - aktuální čtené (písmeno, slabika, slovo) bude mít zvýrazněnou barvu,
používat šablonu - čtené (písmeno, slabika, slovo) bude umístěno v šabloně (možnost výběru typu šablony),
číst po slabikách - při čtení slov, vět, textů můžeme při volbě "zvýraznit čtené slovo" chtít číst toto slovo po slabikách,
číst po slovech - při čtení vět a textů můžeme při volbě "zvýraznit čtené slovo" chtít číst větu nebo text po slovech.
Typ písmen (platí pro čtení slabik, slov a vět):
standardně - velká písmena jsou, jak se běžně píše, tedy pouze na začátku vět a souvětí a u jmen vlastních,
všechna písmena velká - slabiky, slova a věty jsou psány pouze velkými tiskacími písmeny,
malá, velká náhodně (viz obr.2.0) - ve slabikách, slovech a větách se náhodně objevují velká a malá písmena.
Kromě výše uvedených voleb je možné si ještě zvolit:
vlastní tempo - po přečtení písmene, slabiky, slova dítě klikne na ikonu „Další“ pro pokračování,
závod s časem - rychlost čtení lze měnit posunem ukazovátka doprava nebo doleva,
skrýt volby - umožňuje schovat během čtení panel s volbami (celá obrazovka je pouze pro čtení).
Tlačítka se šipkami umožňují obrazovku zužovat nebo rozšiřovat v naznačených směrech.
Během cvičení je možno libovolně zvyšovat nebo snižovat počet úkolů. Rovněž je možno v průběhu úkolu změnit rychlost (je-li zvolen „Závod s časem"). Kliknutím na ikonu "Nový úkol" (je-li zvoleno „Skrýt volby“) můžeme cvičení předčasně ukončit.
V této části "Čtení" má zvláštní důležitost nastavení systémových parametrů. Manipulace s barvou, velikostí a typem písma umožňuje vytvářet individuální a originální programy rozvoje techniky čtení, které vycházejí z osobnosti dítěte, a tím zapojovat další funkce, které potřebují být více rozvíjeny popř. tak můžeme dítěti pomoci nalézt kompenzační techniky.
obr.2.0: ukázka volby typu písmen "Malá, velká náhodně"