PRAVOPIS I, Y, SKLADBA - SLOVESA
Typ cvičení:
1. Čas minulý - Ve větách doplňujeme správnou koncovku příčestí (i, y, a). Můžeme vybrat:
o Pouze doplňování i, y, a - Kliknutím označíme správnou koncovku příčestí minulého.
o Doplňování s určováním rodu - Nejprve určíme rod označeného podstatného jména v podmětu a po té doplníme koncovku příčestí.
o Doplňování s hledáním podmětu a určováním (viz obr.5.5.1) - Nejprve vyhledáme a kliknutím označíme podmět, pak určíme rod podstatného jména v podmětu a až po té doplníme koncovku příčestí.
U tohoto cvičení je možné zvolit "Usnadnění", kdy je podstatné jméno v podmětu podtrženo různými barvami podle toho, jakého je rodu. Pokud není zvoleno "Usnadnění" jsou podstatná jména (všech rodů) v podmětu podtržena černě.
Typ podmětu:
a. Základní - Můžeme zde ještě volit postavení podmětu, jestli podmět má být ve větě umístěn před přísudkem nebo libovolně.
b. Několikanásobný
c. Všeobecný, nevyjádřený
d. Libovolný – Podmětem je náhodně vygenerovaný typ a, b nebo c.
2. Čas přítomný a budoucí (viz obr. 5.5.2) – Dítě ve větách doplňuje v osobní koncovce sloves v přítomném a budoucím čase í. O budoucí čas se jedná u dokonavých sloves, kdy tvar přítomného času vyjadřuje budoucnost. Cílem je si uvědomit, že u sloves v osobní koncovce přítomných tvarů se píše vždy í.
3. Bez omezení – Dítě doplňuje u sloves v čase přítomném (budoucím) i minulém správné koncovky. V případě volby „S určováním času“ nejprve určí, zda sloveso ve větě je v čase minulém nebo přítomném (budoucím), a pak vybere, zda se koncovka řídí rodem podmětu (v minulém čase) nebo je vždy í (viz obr. 5.5.3).
Obr.5.5.1: ukázka cvičení "Čas minulý"
Obr. 5.5.2 ukázka cvičení „Čas přítomný a budoucí“
Obr. 5.5.3 ukázka cvičení „Bez omezení“