RECENZE
Mgr. Šárka Boguschová
B Hodnocení technických aspektů
B1 Obtížnost instalace
Po prvním vložení CD-ROMu se spustí instalační
program. Nabízí plnou instalaci na pevný disk. Ve vytvořené skupině je ikona, pomocí
které program následně spouštíme. Instalace probíhá standardně, je jednoduchá a
bezproblémová.
B2 Využití multimedií
V programu jsou obrázky, které jsou součástí plnění úloh, dále jednoduché
hry (pexeso, bingo ap.), zejména pro motivaci a odměnu žáka. Zvuk je zastoupen podkresovou hudbou v úvodu programu. Tisku ani jiných
multimédií program nevyužívá.
B3 Spolehlivost průběhu SW
Běh programu je bezproblémový. I při několikerém spuštění se chyby v běhu
programu neobjevily.
Závěr
Program byl testován v operačním systému W2000. Technická stránka VSW je
bezproblémová.
C Hodnocení didaktických aspektů
C1 Shoda s osnovami
Program DysCom je zaměřen na děti se specifickými
vzdělávacími potřebami, především v českém jazyce. Program je v souladu s
Ústavou a zákony ČR, se Vzdělávacím programem Základní škola a se Směrnicí k
integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských
zařízení.
C2 Aktivizace žáka
Celý program poskytuje písemné zadání úkolů. V programu je možno velmi podrobně
nastavit úkoly k plnění, vždy tak lze zvolit to, co žák zvládne a postupně
pokračovat dále. Po splnění určitého počtu úkolů, který lze nastavit, následuje
odměna ve formě jednoduché hry. V části Čtení se na závěr žák může oznámkovat
sám (nebo za pomoci pedagoga) a přidělit si tak hodnocení, které by si přál
nebo tak, jak se vidí.
C3 Didaktické metody
V programu je především výhodná velká variabilita úloh. Dá se velmi podrobně
zvolit typ úkolu podle probraného učiva, popř. specifické potřeby žáka (b-d-p,
di-ti-ni, vyjmenovaná slova po M ap.). Čtení využívá analyticko-syntetickou
metodu (písmena, slabiky, slova…). Program je možno využít pro samostatnou
práci žáka i pro skupinovou práci ve třídě, zejména v menších pracovních
skupinách, přítomnost pedagoga je ve většině úloh důležitá a nezastupitelná.
C4 Přiměřenost věku
Program se uplatní především na I. stupni ZŠ, ve speciálním školství, ale i
na II. stupni, zejména pak v práci se žáky se specifickými výukovými potřebami
v tom věku, kdy je potřeba s nimi pracovat. Po odborné stránce je forma i obsah
přiměřený věku.
C5 Vytvoření zpětné vazby pro žáka
Chybu program signalizuje, vždy je ji potřeba opravit, aby mohl být splněn
další úkol. Program nenabízí správné řešení ani vysvětlení chyby. Na obrazovce
se přičítají kladné body za splněné úkoly. Po úspěšném splnění je možno zahrát
si jednoduchou hru, pokud byla v plnění nějaká chyba, otevře se obrázek s
motivujícím výrokem. Čím lépe je úkol splněn, tím víckrát se může hrát.
Závěr
Z hlediska didaktických aspektů je program velmi dobře připraven. Vzhledem k
tomu, že se jedná o SW, který specificky procvičuje dané aktivity, je
přítomnost pedagoga žádoucí pro jeho plné využití. Výhody velmi podrobného
nastavení rovněž zúročí především pedagog, který se s programem dobře seznámí.
Úkoly jsou po metodické stránce správně připraveny.
D Hodnocení obsahových aspektů
D1 Množství dat a informací1
Program je zaměřen do 3 oblastí: čtení, psaní, zrakové vnímání. V hlavním
menu najdeme 10 položek – čtení písmen, čtení slabik, čtení slov, čtení vět a
čtení textů, dále slova – cvičení, věty – cvičení, skládanky a pexeso, zrakové
rozlišování a figury na pozadí. Pod každou z položek je možnost dalších - i
několikastupňových voleb. Možnosti programu se dále rozšíří variabilitou
nastavení (volba pozadí, volba konkrétního písmena, volba specifických skupin dy-di, rychlost zobrazování př. slov při čtení apod.).
Tímto nastavením se množství dat vložených v programu výrazně zhodnotí a dají
se tak připravit úkoly odlišné náročnosti. Množství dat v programu je veliké a
připravené pod odborným dohledem. Třešničkou navíc jsou v části čtení vět texty
v romštině, které jsou aktivizujícím prvkem pro romské děti a dají se využít
jako neznámý text pro čtení.
D2 Správnost dat a informací
V programu autoři používají pouze spisovný jazyk. Data jsou obsahově správná
a přiměřená věku žáků. Důkazem toho, že autorka je odborník na svém místě, je
upozornění na vhodnost vypnutí pohybu v úloze Figura na pozadí u osob s
epileptickými rysy, popř. konzultace s lékařem.
D3 Aktualizace dat a informací
Informace lze nalézt na firemních www stránkách. Zde jsou i informace o
dalších produktech firmy. Program byl nedávno upgradován. V části Figura a
pozadí se mohou obrázky více- či méně překrývat (při větším počtu zvolených
obrázků nebo při menším rozlišení monitoru) a tím poněkud komplikovat správné
splnění úlohy. Lépe je tedy zvolit variantu s pohybujícími obrázky. Tento
problém byl s výrobcem konzultován.
Závěr
Program je obsahově výborně připraven a všechny části jsou přímo indikovány
pro využití ve speciálním školství.
E Uživatelská přívětivost
E1 Navigační vlastnosti programu
Pracovní plocha je koncipována přehledně a jednoduše. Vzhled obrazovky je
účelně strohý, ovládací prvky jsou přehledné, seznámení s principy ovládání je
orientace v úkolech i nastaveních velmi dobrá. Pomoc pedagoga při nastavení
parametrů i při plnění úloh je žádoucí. Nápověda je přítomna pouze v hlavním
menu a jasně, dostatečně a stručně vysvětluje ovládací prvky. S podstatou úloh
je možno se seznámit v manuálu programu, který je podrobný a obsáhlý. Je k
dispozici na CD programu, popř. na webových stránkách výrobce.
E2 Účelnost grafiky
Grafika programu je zpracována jednoduše, bez nadbytečných grafických
elementů, rušivých např. pro žáky s LMD.
E3 Estetika programu
Vzhled programu i obsahové elementy vyhovují estetickým nárokům.
Závěr
Uživatelské prostředí vyhovuje nárokům VSW, ovládání a nastavení v programu
je po seznámení snadné. Celý program je po jazykové i estetické stránce dobře
připraven.
F Užitná hodnota programu
Závěr
Cílová skupina žáků je velmi široká a specifická, od specifických poruch
učení, přes smyslová či mentální postižení až k dětem z jiného sociokulturního prostředí,
některé části lze využít i v předškolním věku a také v práci logopeda.
Neobvyklým doplňkem jsou v části čtení vět texty v romštině. Variabilita
nastavení a obsah je veliký a výrazně podporuje individuální práci se žákem.
Obsah je nadřazen grafické líbivosti. Program je velmi dobře využitelný v běžné
výuce i při individuální práci se žáky, kteří mají dlouhodobě i krátkodobě
potřebu specifické podpory. Byl vytvořen v úzké spolupráci se speciálním
pedagogem a vyhovuje nárokům SW vhodného pro práci se žáky se specifickými
poruchami učení. Manuál programu, který je dostupný na instalačním CD, je velmi
podrobný a obsáhlý a lze ho považovat za odbornou metodickou příručku. Obsahuje
i ukázky u programu a lze si podle něj dobře představit obsah. Užitná hodnota
programu je vysoká.