DĚLENÍ

Zde se zaměřujeme na pochopení podstaty dělení (rozdělování obrázků po určitém počtu nebo na určitý počet skupin) a následné procvičení této operace.

1.       Dělení s názorem

·      Ukázka

-       Dělení po počtu

-       Dělení na skupiny

Žák vidí na obrazovce ukázky příkladů dělení po počtu nebo na skupiny - podle volby. V horní části obrazovky je zadaný příklad a pod ním je znázorněné rozdělení figur do skupin po určeném počtu figur (v případě volby typ dělení: Dělení po počtu) nebo rozdělení figur na určený počet skupin (v případě volby typ dělení: Dělení na skupiny). Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné volit podíl (čísla z intervalu 1-5, 6-10, nebo 1-10) a dělitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo).

·      Rozdělování figur

-       Dělení po počtu - Žák dostane zadání - rozdělit určitý počet figur do skupin např. po 3 figurách. Pod tímto slovním zadáním je číselné vyjádření tohoto zadání - příklad na dělení. Dále jsou zde figury, které má žák rozdělit do skupin po určeném počtu figur. Žák pak vytváří do připravených sloupců z figur skupiny s požadovaným počtem figur. Např. 12:3=4 - Žák nejprve dá do 1. sloupce 3 figury, pak do 2. sloupce 3 figury atd., až rozdělí všechny figury do sloupců (skupin) po 3 figurách. Ostatní volby jako v Ukázce. Pro snadnější orientaci je sloupec, který je na řadě, aby do něj žák umístil figuru(y), zvýrazněný modrou barvou.

-       Dělení na skupiny - Žák dostane zadání - rozdělit určitý počet figur např. na 4 stejné skupiny. Pod tímto slovním zadáním je číselné vyjádření tohoto zadání - příklad na dělení. Dále jsou zde figury, které má žák rozdělit na určený počet skupin. Např. 20:4=5. Žák nejprve dá l figuru do prvního sloupce (skupiny), pak 1 figuru do druhého, pak do třetího a čtvrtého sloupce, pak opět do prvního, druhého ……, až rozdělí všechny figury na 4 skupiny. Pro snadnější orientaci je sloupec, který je na řadě, aby do něj žák umístil figuru, zvýrazněný modrou barvou.

·      Doplňování čísel - V horní části obrazovky je zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit do okénka s otazníkem (které je na místě podílu, dělitele, nebo dělence) správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Pod příkladem je znázorněné rozdělení figur do skupin po určeném počtu figur nebo rozdělení figur na určený počet skupin - podle volby typu dělení. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Rozdělování a doplňování - Žák dostane zadání, aby rozdělil figury do skupin po určeném počtu figur, nebo aby rozdělil figury na určený počet skupin - podle volby typu dělení. Pod ním je příklad, kde na místě podílu, dělitele nebo dělence (podle volby) je okénko s otazníkem. Znázorněné figury má žák nejprve rozdělit (jak je popsáno v zadání) a pak doplní do okénka s otazníkem správné číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.

2.       Dělení bez názoru

·      Ukázka

·      Doplňování podílů

·      Doplňování dělitelů

·      Doplňování dělenců

·      Doplňování náhodně

Žák má před sebou tabulku, ve které jsou příklady na dělení. Do okének s otazníkem, která jsou na místě podílů, dělitelů, dělenců nebo náhodně - podle volby, má doplňovat správná čísla. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Je možné zde volit dělitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo). Také je možno zvolit počet příkladů, které jsou v tabulce (od 1 do 10).

3.        Dělení – dvojice

Žák má k příkladům v levé části obrazovky hledat správné výsledky v pravé části obrazovky a vytvářet tak dvojice. Kliknutím označí příklad a k němu patřící výsledek. Je možné si zvolit počet zobrazených dvojic (od 2 do 5) a rychlost posunu. Také je možné zvolit podíl (čísla z intervalu 1-5, 6-10, nebo 1-10) a dělitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo).

4.       Dělení se zbytkem s názorem

·       Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky dělení se zbytkem. V horní části obrazovky je zadaný příklad a pod ním je znázorněné rozdělení figur do skupin po určeném počtu figur. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné volit podíl (čísla z intervalu 1-5, 6-10, nebo 1-10) i dělitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo).

·       Rozdělování figur - Žák dostane zadání - rozdělit figury do skupin po určeném počtu figur. Pod tímto slovním zadáním je číselné vyjádření tohoto zadání - příklad na dělení. Dále jsou zde figury, které má žák rozdělit do skupin po určeném počtu figur. Žák pak vytváří do připravených sloupců z figur skupiny s požadovaným počtem figur. Např. 20:3=6 (2) - Žák nejprve dá do 1. sloupce 3 figury, pak do 2. sloupce 3 figury atd. až rozdělí všechny figury do skupin po třech. Vytvoří tak 6 skupin po 3 figurách a v 7. sloupci je zbytek – 2 figury. Pro snadnější orientaci je sloupec, který je na řadě, aby do něj žák umístil figury, zvýrazněný modrou barvou a sloupec se zbytkem je zvýrazněn červeně. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování čísel - V horní části obrazovky je zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit do okénka (okének) s otazníkem (podle volby na místě zbytku, podílu, dělence, dělitele a podílu a zbytku) správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Pod příkladem je znázorněné rozdělení figur do skupin po určeném počtu figur a zbytek. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Rozdělování a doplňování - Žák dostane zadání, aby rozdělil figury do skupin po 1,2,3, ... figurách. Pod ním je příklad, kde na místě zbytku, podílu, dělence, dělitele a podílu a zbytku (podle volby) je okénko (okénka) s otazníkem. Znázorněné figury má žák nejprve rozdělit po určeném počtu figur do připravených sloupců a pak doplní do okénka (okének) s otazníkem správné číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.

5.       Dělení se zbytkem bez názoru

·      Ukázka

·      Doplňování zbytků

·      Doplňování podílů

·      Doplňování podílů a zbytků

·      Doplňování dělitelů

·      Doplňování dělenců

Žák má před sebou tabulku, ve které jsou příklady na dělení. Do okének s otazníkem, která jsou na místě zbytků, podílů, podílů a zbytků, dělitelů (pouze v případě volby dělitel náhodný) nebo dělenců – podle volby, má doplňovat správná čísla. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Je možné zde volit dělitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo). Také je možno zvolit počet příkladů v tabulce od 1 do 10.