NÁSOBENÍ

Pro velký počet dětí s narušením schopností pro matematiku je typická snaha nahrazovat složitější operace jednoduššími (v tomto případě násobení sčítáním), proto se i zde soustředíme na navození představy této operace a dále pak i na její procvičení a automatizaci jednotlivých spojů. Kvalitně zvládnutá násobilka (a pochopení její podstaty) je klíčem ke zvládnutí dělení a dělení se zbytkem.

U všech úkolů lze volit druhý činitel, a tak procvičovat konkrétní spoje. U násobení s názorem lze volit i první činitel (ten udává počet skupin).

U násobení bez názoru a dvojic - máme možnost si vybrat, zda budeme procvičovat celou násobilku, či její první popř. druhou polovinu.

1.       Představa násobení

·      Prozkoumání - Na ploše je zobrazená kniha. Nad ní jsou v horní části obrazovky kartičky s počtem teček od 0 do 10. Žák uslyší větu např. „Dej na levou stránku knihy kartičky se 3 tečkami.“ Úkolem žáka je najít kartičku se správným počtem teček a tu dávat na levou stránku knihy. Na pravé stránce knihy je nejprve zobrazeno ? .3= ? a postupně, jak žák umísťuje kartičky na levou stránku, se zobrazí příklad 1 . 3 = 3, potom 2. 3 = 6 atd. Je zde možná volba druhého činitele (číslo od 0 do 10 nebo náhodné číslo).

·      Doplňování figur - Žák uslyší zadání např. „Dej na levou stránku knihy 2krát kartičku se 7 tečkami.“ Žák tedy má najít kartičku se správným počtem teček a umístit ji na levou stránku knihy tolikrát, kolikrát se mu ukládá v zadání. Je možné zvolit první činitel (čísla z intervalu 1-5, 6-10, nebo 1-10) a druhý činitel (číslo od 0 do10 nebo náhodné číslo).                       

2.       Násobení s názorem

·      Ukázka - V horní části obrazovky žák vidí zadaný příklad a pod ním jeho grafické znázornění. Je možné si vybrat znázornění v jednotlivých buňkách nebo v mříži. Figurami mohou být obrázky nebo tečky. Je možné zvolit první činitel (číslo od 1 do 10) a také druhý činitel (číslo od 0 do 10 nebo náhodné číslo).

·      Doplňování součinu - V horní části obrazovky je zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit do okénka s otazníkem, které je na místě součinu, správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Je možné si nechat příklad znázornit v jednotlivých buňkách nebo v mříži, zvolit typ figur (tečky nebo obrázky) a druhý činitel (číslo od 0 do 10 nebo náhodné číslo).

·      Doplňování činitele - V horní části obrazovky je zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit do okénka s otazníkem, které je na místě činitele, správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Je možné si nechat příklad znázornit v jednotlivých buňkách nebo v mříži, zvolit typ figury (tečky nebo obrázky) a druhý činitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo).

3.       Násobení bez názoru

·      Ukázka

·      Doplňování součinů

·      Doplňování činitelů

·      Doplňování náhodně

Žák má před sebou tabulku, ve které jsou příklady na násobení. V případě volby Doplňování součinů, Doplňování činitelů nebo Doplňování náhodně má žák do okének s otazníkem, která jsou na místech součinů, činitelů nebo náhodně - podle volby, doplňovat správná čísla. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Je možné zde zvolit první činitel (čísla z intervalu 1-5, 6-10 nebo 0-10) a druhý činitel (číslo od 1 do 10 nebo náhodné číslo). Je možné zvolit počet příkladů v tabulce (od 1 do 10).

4.       Násobení – dvojice

Žák má k příkladům v levé části obrazovky hledat správné výsledky v pravé části obrazovky a vytvářet tak dvojice. Kliknutím označí příklad a k němu patřící výsledek. Je možné si zvolit počet zobrazených dvojic (od 2 do 7) a rychlost posunu. Také je možné zvolit první činitel (čísla z intervalu 1-5, 6-10 nebo 0-10) a druhý činitel (číslo od 1do 10 nebo náhodné číslo).