ODČÍTÁNÍ
Navození představy odčítání a následné procvičení.
Opět je zde věnována velká pozornost přechodu přes desítku v oboru do dvaceti, i zde je operace znázorněna pomocí mřížky, na které lze vidět rozklad menšitele.
1. Odčítání do 10
· Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky odčítání ze zvoleného oboru do 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 nebo 10 s možností procvičovat i číslo 0. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit pozadí rozdílu a menšitele. Příklad je graficky znázorněný v mříži, která má počet polí podle zvoleného oboru počítání. V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněný. Při volbě „Usnadnění“ je menšenec pevně daný a rovná se navolenému číslu. Např. při zvolení oboru do 5 a při současně zvoleném „Usnadnění“ se bude menšenec vždy rovnat 5 a pokud bude zvolený obor do 5 a současně nebude zvoleno „Usnadnění“, bude menšenec libovolné číslo z oboru do 5.
· Označování menšitele - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad. Pod příkladem v mříži s počtem polí podle zvoleného oboru počítaní jsou již znázorněny figury menšence. Žák má za úkol klikáním levého tlačítka myši označit počet figur menšitele v zadaném příkladu. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Doplňování čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno okénko (na místě menšence, menšitele nebo rozdílu - podle volby) s otazníkem. Pod ním je mříž s počtem polí podle zadaného oboru počítání a v ní je graficky znázorněný zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit správné číslo do okénka s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Označování a doplňování - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno okénko (na místě menšence, menšitele nebo rozdílu - podle volby) s otazníkem. Pod příkladem v mříži s počtem polí podle zvoleného oboru počítání jsou již znázorněné figury menšence. Žák má tedy označit počet figur menšitele v zadaném příkladu a doplnit správné číslo v okénku s otazníkem. Ostatní volby jako v Ukázce.
2. Odčítání do 20 - bez přechodu přes 10
3. Odčítání do 20 - s přechodem přes desítku
· Ukázka – Žák vidí na obrazovce ukázky odčítání z oboru do 20 s přechodem přes desítku. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit pozadí rozdílu a menšitele. Příklad je graficky znázorněný v mříži o 20 polích. V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněný. Dále je možné zvolit zobrazení rozkladu čísla (menšitele). Také je možné zvolit, aby se rozdíl rovnal 6, 7, 8, 9 nebo byl náhodný.
· Označování menšitele - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad. Pod příkladem v mříži o 20 polích jsou již znázorněny figury menšence. Žák má za úkol klikáním levého tlačítka myši označit počet figur menšitele v zadaném příkladu. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Doplňování čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének (na místě rozdílu, rozkladu, menšence, menšitele, nebo rozdílu i rozkladu - podle volby) s otazníkem. Pod ním je v mříži o 20 polích graficky znázorněný zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Označování a doplňování - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének (na místě rozdílu, rozkladu, menšence, menšitele, nebo rozdílu i rozkladu - dle volby) s otazníkem. Pod příkladem v mříži o 20 polích jsou již znázorněny figury menšence. Žák má tedy označit počet figur menšitele v zadaném příkladu a doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Ostatní volby jako v Ukázce.
4. Odčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu
· Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky odčítání z oboru do 100 - dvoj a jednociferné číslo bez přechodu. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit barvu pozadí rozdílu a menšitele. Zadaný příklad je graficky znázorněný v mříži o 100 polích. Znázornění je kolmé nebo vodorovné v případě volby „Vodorovné zobrazení“. V případě zvolení „Usnadnění“ jsou na osách mříže čísla. Dále je možné nechat zobrazit rozklad čísla (menšence). V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněný. Dále můžeme zvolit, aby menšenec byl desítkové číslo, menšenec (dvojciferný) i menšitel (jednociferný) byly libovolná čísla, nebo je možné zvolit menšitele, menšence, nebo v dvojciferném menšenci volit číslo na pozici jednotek nebo na pozici desítek. To nám umožňuje podle potřeby žáka nacvičovat konkrétní spoje.
· Označování menšitele - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad. Pod příkladem v mříži o 100 polích jsou již znázorněny figury menšence. Žák má za úkol klikáním levého tlačítka myši označit počet figur menšitele v zadaném příkladu. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Doplňování čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének (na místě rozdílu, rozkladu, menšence, menšitele, nebo rozdílu i rozkladu - podle volby) s otazníkem. Pod ním je v mříži o 100 polích graficky znázorněný zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.
· Označování a doplňování - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének (na místě rozdílu, rozkladu, menšence, menšitele, nebo rozdílu i rozkladu - podle volby) s otazníkem. Pod příkladem v mříži o 100 polích jsou již znázorněny figury menšence. Žák má tedy označit počet figur menšitele v zadaném příkladu a doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Ostatní volby jako v Ukázce.
5. Odčítání do 100 - dvoj a jednociferné číslo s přechodem
· Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky odečítání z oboru do 100 - dvoj a jednociferného číslo s přechodem přes desítku. Panel volby je stejný jako u „Odčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu“. Rozdíl je jenom v tom, že rozklad čísla je zobrazen u menšitele a není možné volit, aby menšenec byl desítkové číslo.
· Označování menšitele
· Doplňování čísel
· Označování a doplňování
6. Odčítání do 100 - obě čísla dvojciferná
· Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky odčítání z oboru do 100 - obě čísla dvojciferná. Panel volby je obdobný jako u „Odčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu“. V příkladech na odčítání tohoto typu je možné zvolit, aby oba členy (menšenec i menšitel) byly desítková čísla, menšitel byl desítkový, menšenec desítkový, rozdíl desítkový nebo 0, dále je možné volit příklady bez přechodu nebo s přechodem.
· Označování menšitele
· Doplňování čísel
· Označování a doplňování