SČÍTÁNÍ

Navození představy sčítání a následné procvičení.

Program lze nastavit podle potřeb konkrétního žáka. Je možné postupovat po malých krocích s oporou o názornou představu, program umožňuje dětem nejen prosté doplnění čísel (součtu, sčítanců, rozkladu) ale i manipulaci s figurami (tak mohou lépe pochopit podstatu dané operace).

Velká pozornost je věnována přechodu přes desítku v oboru do dvaceti, který je znázorněn pomocí mřížky, na které žák při sčítání vidí rozklad druhého sčítance.

1.       Představa sčítání

·      Ukázka - Žák může ve dvou obrazech představujících sčítance upravovat (v rámci zvoleného oboru do 5, 10, 20, 100 i s volbou procvičování čísla 0) počet figur tak, že figuru (obrázek nebo tečku - podle volby) umístěnou v horní části obrazovky přidává do jednotlivých obrazů nebo figury z obrazů odebírá. Při volbě oboru do 100 je možné figury přidávat po celých desítkách (celá desítka je také zobrazena v horní části obrazovky). Pod obrazy je zapsán příklad, který obrazy znázorňují. Ten se mění spolu s prováděním změn v počtu figur v obrazech. Kliknutím na ikonu „Sloučit“ dojde k sloučení obou obrazů do jednoho. Při volbě „Usnadnění“ je první sčítanec větší nebo roven druhému sčítanci. Je možno skrýt panel volby kliknutím na ikonu „Skrýt“.

·      Doplňování figur - Žák má za úkol do prázdných obrazů (představujících sčítance) doplnit figury tak, aby správně zobrazil příklad zadaný pod obrazy. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Doplňování figur a sčítance - Žák má před sebou na ploše 2 obrazy a pod nimi je zapsaný příklad, který obrazy znázorňují. Úkolem žáka je umístit do obrazu (který představuje neznámý sčítanec) správný počet figur a v příkladu do okénka s otazníkem doplnit správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Doplňování součtu - Žák má před sebou na ploše 2 obrazy a pod nimi je zapsaný příklad, který obrazy znázorňují. Úkolem žáka je doplnit správné číslo do okénka s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.

2.            Sčítání do 10

·       Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky sčítání ze zvoleného oboru do 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 nebo 10 s možností procvičovat i číslo 0. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit pozadí 1. i 2. sčítance. Příklad je graficky znázorněný v mříži s počtem polí podle zvoleného oboru počítání. V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněn. Při volbě „Usnadnění“ je součet pevně daný a rovná se navolenému číslu. Např. při zvolení oboru do 5 a při současně zvoleném „Usnadnění“ se bude součet vždy rovnat 5. Pokud bude zvolený obor do 5 a současně nebude zvoleno „Usnadnění“, bude součet libovolný v rámci oboru do 5.

·       Doplňování figur - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad. Pod ním je prázdná mříž. Počet polí mříže odpovídá zvolenému oboru počítání. Pod mříží je figura prvního a figura druhého sčítance (obrázek nebo tečka – podle volby). Žák má za úkol umístit do mříže správný počet figur 1. a 2. sčítance, a tak zobrazit zadaný příklad. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno okénko (na místě sčítance nebo součtu - dle volby) s otazníkem. Pod ním je mříž a v ní je graficky znázorněný zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit správné číslo do okénka s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Po doplnění čísla klikneme na ikonu „Potvrdit“. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování figur a čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno okénko (na místě sčítance nebo součtu - podle volby) s otazníkem. Pod ním je prázdná mříž. Počet polí mříže odpovídá zvolenému oboru počítání. Žák má nejprve za úkol doplnit do mříže správný počet figur l. a 2. sčítance, které jsou umístěny pod mříží, a pak doplnit správné číslo do okénka s otazníkem. Ostatní volby jako v Ukázce.

3.       Sčítání do 20 - bez přechodu přes desítku

·       Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky sčítání bez přechodu přes desítku ze zvoleného oboru do 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit pozadí 1. i 2. sčítance. Příklad je graficky znázorněný v mříži o 20 polích. V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněn. Dále je možné zvolit zobrazení rozkladu čísla (prvního sčítance). Také je možné zvolit, aby první sčítanec byl 10 v příkladech v oboru do 20. Při volbě „Usnadnění“ je součet pevně daný a rovná se navolenému číslu - stejné jako v Ukázce „Sčítání do 10“.

·       Doplňování figur - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad. Pod ním je prázdná mříž o 20 polích. Žák má za úkol doplnit do mříže správný počet figur 1. a 2. sčítance (figury jsou umístěné pod mříží), a tak zobrazit zadaný příklad. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu nebo součtu i rozkladu). Pod ním je mříž o 20 polích a v ní je graficky znázorněný zadaný příklad. Žák má za úkol doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování figur a čísel - Žák má v horní části obrazovky zadaný příklad, ve kterém je jedno nebo více okének s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu nebo součtu i rozkladu). Pod ním je prázdná mříž o 20 polích. Žák má nejprve za úkol doplnit do mříže správný počet figur l. a 2. sčítance (figury jsou umístěné pod mříží) a pak doplnit správné číslo do okénka (okének) s otazníkem. Ostatní volby jako v Ukázce.

4.       Sčítání do 20 - s přechodem přes desítku

·      Ukázka - Žák vidí na obrazovce ukázky sčítání z oboru do 20 s přechodem přes desítku. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit pozadí 1. i 2. sčítance. Také můžeme zvolit hodnotu prvního sčítance 6, 7, 8, 9 nebo náhodné číslo. To nám dává možnost upevňovat postupně početní spoje k jednotlivým číslům. Zadaný příklad je graficky znázorněný v mříži o 20 polích. V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněn. Dále je možné zvolit zobrazení rozkladu čísla (druhého sčítance).

·       Doplňování figur - Úkolem žáka je doplnit do prázdné mříže o 20 polích správný počet figur 1. a 2. sčítance (figury jsou umístěné pod mříží), a tak zobrazit zadaný příklad. Ostatní volby jako v Ukázce.

·       Doplňování čísel - Žák má v zadaném příkladu v horní části obrazovky doplnit do jednoho nebo více okének s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu nebo součtu i rozkladu) správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Pod zadaným příkladem je mříž o 20 polích a v ní je graficky znázorněný zadaný příklad. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Doplňování figur a čísel - Žák má nejprve za úkol doplnit do prázdné mříže o 20 polích správný počet figur 1. a 2. sčítance (figury jsou umístěné pod mříží) a pak doplnit správné číslo do jednoho nebo více okének s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu, nebo součtu i rozkladu) v zadaném příkladu v horní části obrazovky. Ostatní volby jako v Ukázce.

5.       Sčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu

·      Ukázka – Žák vidí na obrazovce ukázky sčítání dvoj a jednociferného čísla bez přechodu přes desítku z oboru do 100. Figurami mohou být tečky nebo obrázky. Je možné zvolit barvu pozadí 1. i 2. sčítance. Zadaný příklad je graficky znázorněný v mříži o 100 polích. Znázornění je kolmé nebo vodorovné v případě volby „Vodorovné zobrazení“. V případě zvolení „Usnadnění“ jsou na osách mříže čísla. Dále je možné nechat zobrazit rozklad čísla (prvního sčítance). V případě volby „Figury Žádné“ nebude příklad graficky znázorněn. Dále je možné zvolit, aby součet čísel byl desítkový, oba sčítance (dvojciferný i jednociferný) byly náhodná čísla, nebo je možné zvolit jednociferné číslo (druhý sčítanec), dvojciferné číslo (první sčítanec) nebo v dvojciferném čísle (první sčítanec) volit číslo na pozici jednotek nebo na pozici desítek. To nám umožňuje podle konkrétní potřeby žáka navolit sčítance. Umožňuje se tak procvičovat spoje dvojciferných čísel končících konkrétní číslicí a jednociferných čísel, spoje konkrétního dvojciferného čísla s čísly jednocifernými.

·      Doplňování figur - Žák má za úkol do prázdné mříže se 100 poli doplnit správný počet figur prvního i druhého sčítance, a tak znázornit zadaný příklad. Figury je možné přidávat i po celých desítkách. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Doplňování čísel - Žák má za úkol v zadaném příkladu v horní části obrazovky doplnit do okénka (okének) s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu nebo součtu i rozkladu) správné číslo. Doplnění čísla se provede tak, že klikneme myší na okénko s otazníkem a doplníme číslo. Zadaný příklad je již v mříži znázorněný. Ostatní volby jako v Ukázce.

·      Doplňování figur a čísel - Žák má za úkol nejprve doplnit do prázdné mříže se 100 poli správný počet figur prvního a druhého sčítance. Pak doplní správné číslo do okénka (okének) s otazníkem (podle toho, zda jsme zvolili doplňování součtu, sčítance, rozkladu, nebo součtu i rozkladu) v zadaném příkladu v horní části obrazovky. Ostatní volby jako v Ukázce.

6.       Sčítání do 100 - dvoj a jednociferné číslo s přechodem

·      Ukázka - Žák vidí na ploše ukázky sčítání dvoj a jednociferného čísla s přechodem přes desítku z oboru do 100. Panel volby je stejný jako u „Sčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu“. Rozdíl je jenom v tom, že rozklad je zobrazen u druhého sčítance a není možno volit součet desítkový.

·      Doplňování figur

·      Doplňování čísel

·      Doplňování figur a čísel

7.       Sčítání do 100 - obě čísla dvojciferná

·      Ukázka - Žák vidí na ploše ukázky sčítání dvojciferných čísel z oboru do 100. Panel volby je obdobný jako u „Sčítání do 100 - dvoj a jednociferné bez přechodu“. V příkladech tohoto typu můžeme zvolit: oba sčítance desítková čísla, první sčítanec desítkový, součet desítkový, příklady bez přechodu a příklady s přechodem přes desítku.

·      Doplňování figur

·      Doplňování čísel

·      Doplňování figur a čísel