SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL

1.       Sčítání

·      Postup - Žák si může nechat zobrazit, jak postupovat při písemném sčítání desetinných čísel.

·      Ukázka - Žák se seznamuje s tím, jak vypadá sčítání desetinných čísel. V horní části obrazovky je zobrazený příklad sčítání desetinných čísel. Při sčítání „Obtížnost 1“ je možné volit, aby byl součet při procvičování desetin, setin nebo tisícin (podle volby) menší než l, rovný 1 nebo větší než 1. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ se seznamovat se sčítáním čísel s různým počtem desetinných míst. Obě sčítaná desetinná čísla jsou znázorněná na číselné ose. Po kliknutí na „Animace“ je znázorněno sčítání znázorněných čísel na číselné ose a provedeno písemné sčítání (pod sebou) zobrazených čísel. Při sčítání „Obtížnost 2“ kromě procvičování desetin, setin a tisícin (podle volby) je možné ještě volit, aby sčítaná čísla měla od 0 do 3 číslic před desetinnou čárkou. Při procvičování setin a tisícin, je možné při volbě „Různý počet d. míst“ se seznamovat se sčítáním čísel s různým počtem desetinných míst. Po kliknutí na „Animace“ je provedeno písemné sčítání (pod sebou) zobrazených čísel. Posuvníkem je možné nastavit rychlost animace.

·      Sčítání - V horní části obrazovky má žák zadaný příklad na sčítání desetinných čísel. Úkolem žáka je příklad správně vypočítat a výsledek doplnit do okénka s otazníkem. Žák klikne na okénko s otazníkem a zapíše do něj výsledek sčítání. Pokud zvolíme „Usnadnění“, tak se po kliknutí myší na otazník zobrazí zadaná čísla zapsaná pod sebou a žák provede písemné sčítání zleva doprava. Při sčítání „Obtížnost 1“, je možné zvolit, aby byl součet při procvičování desetin, setin nebo tisícin (podle volby) menší než l, rovný 1 nebo větší než 1. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ procvičovat sčítání čísel s různým počtem desetinných míst. Volba „Grafické znázornění“ umožňuje grafické znázornění sčítání zadaných desetinných čísel na číselné ose. Při sčítání „Obtížnost 2“ kromě procvičování desetin, setin a tisícin (podle volby) je možné ještě volit, aby sčítaná čísla měla od 0 do 3 číslic před desetinnou čárkou. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ procvičovat sčítání čísel s různým počtem desetinných míst.

2.       Odčítání

·      Postup - Žák si může nechat zobrazit, jak postupovat při písemném odčítání desetinných čísel.

·      Ukázka - Žák se seznamuje s tím, jak vypadá odčítání desetinných čísel. V horní části obrazovky je zobrazený příklad odčítání desetinných čísel. Při odčítání „Obtížnost 1“, je možné volit, aby byl menšenec při procvičování desetin, setin nebo tisícin (podle volby) menší než l, rovný 1 nebo větší než 1. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ se seznamovat s odčítáním čísel s různým počtem desetinných míst. Obě desetinná čísla (menšenec i menšitel) jsou znázorněná na číselné ose. Po kliknutí na „Animace“ je znázorněno odčítání znázorněných čísel na číselné ose a provedeno písemné odčítání (pod sebou) zobrazených čísel. Při odčítání „Obtížnost 2“ kromě procvičování desetin, setin a tisícin (podle volby) je možné ještě volit, aby desetinná čísla měla od 0 do 3 číslic před desetinnou čárkou. Když zvolíme procvičování setin a tisícin, je možné při volbě „Různý počet d. míst“ se seznamovat s odčítáním čísel s různým počtem desetinných míst. Po kliknutí na „Animace“ je provedeno písemné odčítání (pod sebou) zobrazených čísel. Posuvníkem je možné nastavit rychlost animace.

·         Odčítání - V horní části obrazovky má žák zadaný příklad na odčítání desetinných čísel. Úkolem žáka je příklad správně vypočítat a výsledek doplnit do okénka s otazníkem. Žák klikne na okénko s otazníkem a zapíše do něj výsledek odčítání. Pokud zvolíme „Usnadnění“, tak se po kliknutí myší na otazník zobrazí zadaná čísla zapsaná pod sebou a žák provede písemné odčítání zleva doprava. Při odčítání „Obtížnost 1“, je možné volit, aby byl menšenec při procvičování desetin, setin nebo tisícin (podle volby) menší než l, rovný 1 nebo větší než 1. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ procvičovat odčítání čísel s různým počtem desetinných míst. Volba „Grafické znázornění“ umožňuje grafické znázornění odčítání zadaných desetinných čísel na číselné ose. Při odčítání „Obtížnost 2“ kromě procvičování desetin, setin a tisícin (podle volby) je možné ještě volit, aby čísla měla od 0 do 3 číslic před desetinnou čárkou. Při procvičování setin a tisícin je možné při volbě „Různý počet d. míst“ procvičovat odčítání čísel s různým počtem desetinných míst.