SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ ZLOMKŮ
1. Sčítání
· Zobrazit postup - Žák si může nechat zobrazit pravidlo, jak postupovat při sčítání zlomků.
· Sčítání
- Úkolem žáka je sečíst zobrazené zlomky a doplnit výsledek Žák může
procvičovat sčítání zlomků pravých i nepravých, které mají stejné nebo různé
jmenovatele. V případě sčítání pravých zlomků ještě volíme, zda součet
zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. U zlomků s různými
jmenovateli musí žák nejprve provádět převod na společný jmenovatel. Dále musí
doplnit „Mezikrok“ tj. v čitateli hodnotu čitatele prvního
rozšířeného zlomku a hodnotu čitatele druhého rozšířeného zlomku a ve
jmenovateli společný jmenovatel sčítaných zlomků. Je možné si nechat „Zobrazit
nápovědu“ s převodem zadaných zlomků na nejmenší společný jmenovatel včetně
mezikroku. V případě, že je součet zlomků větší než 1, je možné ještě
volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák musí zlomek v základním tvaru
převést na smíšené číslo a doplnit ho. Při sčítání zlomků s různými
jmenovateli je také možná volba „Max. všech hodnot 1000“. Volba „Grafické
znázornění“ umožňuje znázornění sčítání zlomků se stejnými jmenovateli. Celek je
obdélník nebo kruh – podle volby. Klikáním na šipky v horní části obrazovky
je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele sčítáných zlomků (od 5 do 100).
· Sčítání
s označováním - V tomto cvičení je úkolem žáka při sčítání zlomků
se stejnými jmenovateli nejprve označit počet dílů tak, aby zbarvená část
znázorňovala první sčítaný zlomek, a po kliknutí na “Pokračovat“ ještě označit
počet dílů druhého sčítaného zlomku (Celek je znázorněn jako obdélník nebo kruh
– podle volby.). Pak žák klikne na „Pokračovat“ a doplní výsledek. Při volbě
„Zobrazit mezikrok“ žák musí nejprve vyplnit v čitateli hodnotu čitatele
prvního zlomku a hodnotu čitatele druhého zlomku a ve jmenovateli hodnotu
jmenovatele sčítaných zlomků. V případě sčítání pravých zlomků ještě
volíme, zda součet zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. Když je
součet zlomků větší než 1, je možné ještě volit „Převod na smíšené číslo“, kdy
žák musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Klikáním
na šipky v horní části obrazovky
je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele sčítáných zlomků (od 5 do 100).
2. Odčítání
· Zobrazit postup - Žák si může nechat zobrazit pravidlo, jak postupovat při odčítání zlomků.
· Odčítání
- Úkolem žáka je provést odčítání zobrazených zlomků a doplnit výsledek.
Žák může procvičovat odečítání zlomků pravých i nepravých, které mají stejné
nebo různé jmenovatele. V případě odečítání nepravých zlomků ještě volíme,
zda rozdíl zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. U zlomků
s různými jmenovateli musí žák nejprve provádět převod na společný
jmenovatel. Dále musí doplnit „Mezikrok“ tj. v čitateli hodnotu čitatele
prvního rozšířeného zlomku a hodnotu čitatele druhé rozšířeného zlomku a ve
jmenovateli společný jmenovatel odečítaných zlomků. Je možné si nechat
„Zobrazit nápovědu“ s převodem zadaných zlomků na nejmenší společný jmenovatel
včetně mezikroku. V případě, že rozdíl zlomků je větší než 1, je možné ještě
volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák ještě musí zlomek v základním
tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Při odčítání zlomků s různými
jmenovateli je také možná volba „Max. všech hodnot 1000“. Volba „Grafické
znázornění“ umožňuje znázornění odečítání zlomků se stejnými jmenovateli. Celek
je znázorněn jako obdélník. Klikáním na šipky v horní části obrazovky
je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele odečítaných zlomků (od 5 do
100).
Odčítání s označováním - V tomto
cvičení je úkolem žáka při odčítání zlomků se stejnými jmenovateli nejprve
označit počet dílů tak, aby zbarvená část znázorňovala první zlomek, a po
kliknutí na “Pokračovat“ ještě označit počet dílů druhého zlomku, který
odečítáme (Celek je znázorněn jako obdélník). Pak žák klikne na „Pokračovat“ a
doplní výsledek. Při volbě „Zobrazit mezikrok“ žák musí nejprve vyplnit v čitateli
hodnotu čitatele prvního zlomku a hodnotu čitatele druhého zlomku a ve
jmenovateli hodnotu jmenovatele odčítaných zlomků. V případě odečítání
nepravých zlomků ještě volíme, zda rozdíl zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo
větší než 1. Když je rozdíl zlomků větší než 1, je možné ještě volit „Převod na
smíšené číslo“, kdy žák musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené
číslo a doplnit ho. Klikáním na šipky v horní části obrazovky
je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele odečítaných zlomků (od 5 do
100).