SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ ZLOMKŮ

1.       Sčítání

·      Zobrazit postup - Žák si může nechat zobrazit pravidlo, jak postupovat při sčítání zlomků.

·      Sčítání - Úkolem žáka je sečíst zobrazené zlomky a doplnit výsledek Žák může procvičovat sčítání zlomků pravých i nepravých, které mají stejné nebo různé jmenovatele. V případě sčítání pravých zlomků ještě volíme, zda součet zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. U zlomků s různými jmenovateli musí žák nejprve provádět převod na společný jmenovatel. Dále musí doplnit „Mezikrok“ tj. v čitateli hodnotu čitatele prvního rozšířeného zlomku a hodnotu čitatele druhého rozšířeného zlomku a ve jmenovateli společný jmenovatel sčítaných zlomků. Je možné si nechat „Zobrazit nápovědu“ s převodem zadaných zlomků na nejmenší společný jmenovatel včetně mezikroku. V případě, že je součet zlomků větší než 1, je možné ještě volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Při sčítání zlomků s různými jmenovateli je také možná volba „Max. všech hodnot 1000“. Volba „Grafické znázornění“ umožňuje znázornění sčítání zlomků se stejnými jmenovateli. Celek je obdélník nebo kruh – podle volby. Klikáním na šipky v horní části obrazovky je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele sčítáných zlomků (od 5 do 100).

·      Sčítání s označováním - V tomto cvičení je úkolem žáka při sčítání zlomků se stejnými jmenovateli nejprve označit počet dílů tak, aby zbarvená část znázorňovala první sčítaný zlomek, a po kliknutí na “Pokračovat“ ještě označit počet dílů druhého sčítaného zlomku (Celek je znázorněn jako obdélník nebo kruh – podle volby.). Pak žák klikne na „Pokračovat“ a doplní výsledek. Při volbě „Zobrazit mezikrok“ žák musí nejprve vyplnit v čitateli hodnotu čitatele prvního zlomku a hodnotu čitatele druhého zlomku a ve jmenovateli hodnotu jmenovatele sčítaných zlomků. V případě sčítání pravých zlomků ještě volíme, zda součet zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. Když je součet zlomků větší než 1, je možné ještě volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Klikáním na šipky v horní části obrazovky je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele sčítáných zlomků (od 5 do 100).

2.       Odčítání

·      Zobrazit postup - Žák si může nechat zobrazit pravidlo, jak postupovat při odčítání zlomků.

·      Odčítání - Úkolem žáka je provést odčítání zobrazených zlomků a doplnit výsledek. Žák může procvičovat odečítání zlomků pravých i nepravých, které mají stejné nebo různé jmenovatele. V případě odečítání nepravých zlomků ještě volíme, zda rozdíl zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. U zlomků s různými jmenovateli musí žák nejprve provádět převod na společný jmenovatel. Dále musí doplnit „Mezikrok“ tj. v čitateli hodnotu čitatele prvního rozšířeného zlomku a hodnotu čitatele druhé rozšířeného zlomku a ve jmenovateli společný jmenovatel odečítaných zlomků. Je možné si nechat „Zobrazit nápovědu“ s převodem zadaných zlomků na nejmenší společný jmenovatel včetně mezikroku. V případě, že rozdíl zlomků je větší než 1, je možné ještě volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák ještě musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Při odčítání zlomků s různými jmenovateli je také možná volba „Max. všech hodnot 1000“. Volba „Grafické znázornění“ umožňuje znázornění odečítání zlomků se stejnými jmenovateli. Celek je znázorněn jako obdélník. Klikáním na šipky v horní části obrazovky je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele odečítaných zlomků (od 5 do 100).

Odčítání s označováním - V tomto cvičení je úkolem žáka při odčítání zlomků se stejnými jmenovateli nejprve označit počet dílů tak, aby zbarvená část znázorňovala první zlomek, a po kliknutí na “Pokračovat“ ještě označit počet dílů druhého zlomku, který odečítáme (Celek je znázorněn jako obdélník). Pak žák klikne na „Pokračovat“ a doplní výsledek. Při volbě „Zobrazit mezikrok“ žák musí nejprve vyplnit v čitateli hodnotu čitatele prvního zlomku a hodnotu čitatele druhého zlomku a ve jmenovateli hodnotu jmenovatele odčítaných zlomků.  V případě odečítání nepravých zlomků ještě volíme, zda rozdíl zlomků bude menší než 1, rovný 1 nebo větší než 1. Když je rozdíl zlomků větší než 1, je možné ještě volit „Převod na smíšené číslo“, kdy žák musí zlomek v základním tvaru převést na smíšené číslo a doplnit ho. Klikáním na šipky v horní části obrazovky je možné nastavit maximální hodnotu jmenovatele odečítaných zlomků (od 5 do 100).